Від творчого вчителя до творчого учня

 

Кружляли в танці за вікном сніжинки –

Красуні легкотілі і м які,

Коли вечірньої зимової години

Бог дав можливість засвітитися моїй зорі.

Народжена під знаком Водолія,

Я ніжна, романтична і лірична

Мрійливу душу маю, а іноді вразливою буваю,

Та якщо труднощі трапляються в житті,

Коли метуть в душі моїй або чиїйсь завії,

Тоді згуртовуюсь сама й усім також допомагаю.

Мабуть,  тому батьки  дали ім’я мені Надія,

Щоб негаразди всі перемагати я могла

І віру в власні сили не втрачала,

Яка б гірка година не прийшла.

А жити й , справді, іноді непросто так буває,

А ще й професія  багато сил і часу забирає,

Але цим вибором собі не докоряю, не каюсь я.

 Всі долі виклики із з гідністю приймаю,

А у співпраці із дітьми духовні сили

Для життя й натхнення почерпаю.

Іще захоплення у мене є,

Яке і спокою, і рівноваги додає:

Це – вишивка.

Поезію люблю : вона мені і сповідь, і для душі відрада.

Сама римую іноді, творю, віршую

І почуття чи крик душі в поезії я виливаю,

 Там сповідаюся чи просто волю почуттям даю.

Ще маю світлу, заповітну мрію,

Вона не гасне, а палає ця надія:

Бажаю миру на усій Землі,

Щоб ми та всі народи процвітали і щасливими були.

 

У зв’язку з тим, що  з’явилася нагальна потреба суспільства у  діяльних, обдарованих інтелектуально, творчо і духовно розвинених  громадянах, сучасна освіта розвивається, опираючись на нові тенденції.

Тому сьогодні особливо актуальним є питання виявлення обдарованих дітей, створення сприятливих умов для розвитку їхніх здібностей та організація роботи із обдарованими дітьми.

  Мартін Бубер  у одній із своїх праць писав: " Із народженням кожної дитини у світ вноситься щось нове, чого ще не було, щось первозданне і неповторне. Обов'язок кожного знати і не забувати, що він у світі єдиний у своїй якості і що ще ніколи не з являвся хтось  такий, як він , адже якби уже був такий, як він, то не було б необхідності у ньому самому".

   Справді, кожна дитина по - своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе. Хтось  здібний до музики, образотворчого мистецтва, художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші. Скільки дітей, стільки й здібностей, які залежать від психолого-фізіологічних особливостей людини.

    Сучасні психологи та педагоги твердять, що всі діти є від природи потенційно обдарованими.   І. Мороз з цього приводу пише: « Немає необдарованих дітей, є дорослі, які не займаються розвитком дитини, адже будь - яка здібність потребує розвитку». Тому нам, педагогам, варто усвідомлювати, що відповідальна й водночас почесна місія виявлення обдарувань у дітей та створення сприятливих умов для їх розвитку покладена на нас, як, зрештою, і на батьків  також.  Адже відомо, що людина не народжується з готовими здібностями, вродженими є лише задатки, тобто анатомо-фізіологічні передумови здібностей. Саме на їхній основі під впливом навчання і виховання , під час взаємодії людини з довкіллям розвиваються її здібності.

  Сучасна методична література дає таке визначення обдарованості: "Обдарована дитина-та, яка виділяється яскравими, очевидними, іноді видатними здібностями у тому чи іншому виді діяльності або має передумови до цього".

  Термін "обдарований" уперше був ужитий А. Треєм у 1839р. у розумінні слова "геній".

   Вивченням питання , пов'язаного з організацією роботи з обдарованими дітьми, займалися  науковці Дж. Локк, К. Гельвацій, Ф. Гальтон, Н. Лейтес, Канигін, А. Савенко, Ю. Гільбух.

    Дуже вдало визначив ідею роботи з обдарованими дітьми К. Роджерс: "Якщо сучасне суспільство не буде мати людей,  здатних реагувати на найменші зміни в суспільному розвитку, ми можемо загинути, і це буде та ціна, яку всі ми заплатимо за відсутність креативності".

 Науковці дотримуються думки. що обдарованість має три складові:

1) інтелектуальна( генетичний фактор, успадковані здібності);

2) креативна ( ґрунтується на зміні, трансформації, середовище явище, коли дитині допомагають розвивати задатки);

3) мотиваційна ( що хоче, для чого чітко усвідомлює дитина).

У результаті досліджень науковцями виділено такі характерні особливості обдарованих дітей:

  • часто «перескакують» через послідовні етапи свого розвитку;
  • у них чудова пам’ять, яка базується на ранньому мовленні;
  • рано починають класифікувати інформацію, що надходить до них;
  • Із задоволенням захоплюються колекціонуванням, при цьому їхня мета – не приведення колекції в ідеальний порядок, а її реорганізація, систематизація на нових підставах;
  • мають великий словниковий запас, із задоволенням читають словники чи енциклопедії, придумують нові слова і поняття;
  • можуть займатися кількома справами одразу, наприклад, стежити за декількома подіями, що відбуваються навколо них;
  • дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ і не терплять жодних обмежень своїх досліджень;
  • можуть тривалий час концентрувати свою увагу на одній справі, вони буквально «занурюються» у своє заняття, якщо воно їм цікаве;
  • мають розвинене почуття гумору;
  • постійно намагаються вирішувати проблеми,які їм поки що не під силу;
  • відрізняються різноманітністю інтересів, що породжує схильність починати кілька справ одночасно;
  • часто роздратовують ровесників звичкою поправляти інших і вважають себе такими, що мають рацію;
  • Їм бракує емоційного балансу, вони часто нетерплячі та поривчасті;

Основними етапами виявлення обдарованості є:

1) спостереження;

2) діагностування

Існує багато методик, які допомагають пізнати творчу, обдаровану дитину, зокрема:

- методика Векслера допоможе визначити рівень інтелектуальних здібностей;

- методика Кетелла допоможе оцінити інтелектуальні можливості дитини;

- методика «Неіснуюча тварина» допоможе визначити,наскільки в дитини розвинена творча уява, емоційний стан;

- анкета з визначення здібностей учнів за методикою американських учених Хаана і Кафа допоможе на основі співставлення із інтересами однолітків особливості спрямованості даної особистості

Як же правильно організувати роботу із обдарованими дітьми, якими методами, прийомами і формами скористатися?

 Сучасна наука пропонує надзвичайно великий арсенал різноманітних форм і методів роботи з учнями. Тому я глибоко переконана, що кожен учитель зробить свій вибір, звичайно, опираючись на індивідуальні інтелектуально - розумові особливості дитини, з якою працює.

 З власного досвіду мушу сказати, що найперше вчитель має запастися великою кількістю терпіння і налаштуватися на самовіддану працю.

  Щодо  роботи з  гуманітарно обдарованими дітьми хочу сказати найперше, що  важливою є чітка організація цього процесу. Свою роботу учителі української словесності планують у чотири етапи:

1) виявлення обдарованих  учнів;

2) створення умов для розкриття їх потенційних можливостей на уроках мови і літератури;

3) навчання у рамках факультативів і спецкурсів;

4) індивідуальна підготовка.

І етап передбачає проведення анкетування, бесід, тестувань з дітьми, батьками, учителями-предметниками.

 На ІІ етапі велику увагу приділяємо поурочній роботі.

Зазвичай такі діти добре та швидко засвоюють шкільну програму, тому вважаємо доцільним пропонувати їм  індивідуальну роботу, творчі завдання. Результативним виявилося включення обдарованих дітей у роботу на уроці в ролі консультантів, дослідників під час вивчення нового матеріалу, додаткового матеріалу. Це дозволяє  сприяти подальшому розвитку учня, систематизує його знання, зміцнює авторитет школяра серед однокласників, привчає до самостійності й відповідальності.

На ІV етапі проводиться індивідуальна оцінка творчого потенціалу і психологічних особливостей кожної дитини . Якщо за цей час виявиться  учень з оригінальним мисленням, великим обсягом знань, починається четвертий етап. Коли учні показують, що хотіли б продовжувати поглиблювати свої знання з мови і літератури, бажають брати участь в олімпіадах, конкурсах, учитель розпочинає з ними активну позаурочну роботу, планує аудиторні заняття. Плануючи самостійну діяльність учня, націлюємо його на роботу з матеріалами різних турів олімпіад,  роботу зі словниками, спеціальною літературою. Намагаємося розвивати сильні сторони та поступово виправляти недоліки.

  У період підготовки до олімпіад  звертається увага на вміння володіти собою, користуватися вміло здобутими знаннями в умовах конкуренції й стресу.

  Волею долі мені пощастило працювати у закладі нового типу - Бурштинській гімназії.  І за цей невеликий проміжок часу  є уже якісь певні результати роботи, є певний досвід, хоча, як на мене,  є над чим працювати і що удосконалювати.

 Яким чином організована робота з обдарованими дітьми у гімназії?

Звичайно, найперше, що застосовуємо,- це спостереження. Саме такий метод допомагає виявити обдарованих  гуманітарно учнів.Проводимо анкетування щодо визначення здібностей гімназистів( за методикою американських учених Хаана і Кафа), послуговуємося тестом «Не прогав вундеркінда».

 Так як провідними факторами формування і розвитку обдарованості дитини є психофізичний потенціал особистості та сприятливий вплив середовища, то варто пам’ятати про такий момент на уроці як створення ситуації успіху. Підтримка дитини є обов’язковою, необхідно сприяти тому, щоб вона повірила у власні сили, у себе, але при цьому не варто якось по – особливому виокремлювати учня серед однокласників.

У даних ситуаціях учитель має бути дуже обережним і тактовним.

Підтримати обдарованість і сприяти розвиткові здібностей допомагають нестандартні уроки та рольові ігри До того ж варто зазначити, що такі діти дуже часто обирають для себе амплуа дорослого, тому що є відповідальними, самокритичними і ставлять великі вимоги до себе. Як приклад рольової гри часто застосовую такі форми роботи «Відчуй себе вчителем», «Я консультант» (учень перевіряє словниковий диктант, коментує помилки, робить узагальнення чи опитування у кінці уроку, щоб перевірити ,як школярі засвоїли теоретичний матеріал проводжу міні - іспит (екзаменатором є учень)

  У роботі з обдарованими дітьми велику увагу приділяємо розвиткові творчих здібностей. Для цього застосовуємо такі форми роботи: ситуаційна драматизація( навмання називаються слова, які необхідно ввести в одне речення: бібліотека, сонце, океан – бібліотека - це океан знань, завдяки якому можна засвітити сонце розуму; з іменників запропонованих утворити неологізми, увести їх у речення)

2) із "банку творчих завдань" дитині пропонується вибрати,  те, яке їй подобається( «чарівна скринька»)

3) підготовка інтерв’ю з письменником або із персонажем твору

4) складання сенкану ( для характеристики найголовніших якостей персонажа);

5) повідомлення про літературного героя від  імені дійової особи( невеличкі розповіді від імені літературних, казкових героїв вчать не тільки переказувати епізод твору, а й відчути себе цим персонажем, передати почуття, відтворити мову героя; таке завдання розвиває творчу уяву);

6)написання творів - мініатюр, творчих продовжень до літ. твору,

7) творчі п’ятихвилинки: із поданих слів утворіть строфу; дібрати рими до слів

При використанні завдань творчого характеру варто не забувати, що у творчих вправах не буває неправильних відповідей, Дуже важливо, щоб завдання творче було перевірене обов’язково і проаналізоване доброзичливо, необхідно у кожній творчій роботі знайти те позитивне, що заслуговує на увагу та похвалу. Тільки в такому разі у дітей виникає бажання вдосконалювати свої творчі вміння.

 Учні мають вміти довести, пояснити свою точку зору стосовно визначеної проблеми, знайти її вирішення.

Для цього можна  використати 1)метод інформаційної недостатності( немає всіх даних для вирішення завдання);

2)метод інформаційної перенасиченості( надлишок інформації, яка заплутує. Неправильно складена умова до вправи);

3) «Мисленнєве крісло Діснея» ( 3 крісла - 3 учні: критик(а так не могло бути, бо тоді…), реаліст ( реаліст розказує реальні проблеми, події); мрійник(якби так сталося, а не так, то…)

   Творчих дітей  залучаю до участі у різних конкурсах як гімназійних, так і районних. Поезії моїх учнів Малькут Олени та Почтар Наталії увійшли до збірки «Первоцвіти». Уже традиційним став випуск  літературної стіннівки «Перлини творчості гімназистів», яка містить поезії учнів, написані до Дня рідної мови, до Дня писемності,до Шевченківських свят. Усі поетичні напрацювання ми систематизовуємо по темах і укладаємо збірки. Так минулого року було презентовано збірку « Рідне слово в рідній школі луна», на презентацію було запрошено місцеве телебачення. Маємо вже деякі напрацювання із прози, плануємо упорядкувати збірку.

 Залучаємо учнів до науково - дослідницької роботи, приділяємо велику увагу підготовці учнів до олімпіад і конкурсів . У гімназії на кожну обдаровану дитину заведено індивідуальну картку досягнень, куди вписано усі здобутки і перемоги, участь у різних конкурсах та олімпіадах (див. зразок індивідуальної картки обдарованої дитини).

  Про наші успіхи у вивченні рідної мови і літератури свідчать результати участі у конкурсах та олімпіадах з предмету( див. стовпчикові діаграми у презентації)

  Підсумовуючи свій виступ, хочу відзначити, що обдарованість- явище складне і багатогранне, а виявлення талановитих і обдарованих дітей, робота з ними непростий і тривалий процес. Але обдарована дитина сама собі допоможе розкритися, якщо педагог підтримає її, зробить навчальний процес цікавим і різнобічним. Дитину можна порівняти із пуп'янком квітки, розкритися якій допомагає вчитель.