"Урок - це вогнище, зігрівшись біля якого, людина стає мислителем" (Г. Пуліна).

Система уроків з теми: "Складнопідрядне речення"

Тема:  Cкладнопідрядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому

Мета:  активізувати знання учнів з теми «Складне речення»; ознайомити учнів з поняттям складнопідрядного речення, особливостями його будови та засобами зв’язку в ньому; формувати вміння й навички розпізнавати складнопідрядні речення, правильно використовувати їх в усному та писемному мовленні; розвивати критичне мислення, логіку; виховувати патріотизм, любов до рідної мови.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, тест вхідний, опорна схема

Епіграф:   Ти добро лиш твори повсюди,

                  Щоб тепло твої повнило груди.

                                                      Л. Іванків

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

 Вступний тест-контроль

1. Ознакою простого речення є :

а) наявність у ньому другорядних членів;

б) одна граматична основа;

в) відсутність підмета;

г) відсутність сполучників.

2. Серед запропонованих речень знайдіть складне:

а) Натуру людини легко визначають її фантазії.

б) Частіше зазирай у самого себе.

в) Ти знаєш, що ти – людина?

г) В Україні до батька і матері, до діда і баби, до сусідів зверталися на Ви.

3. Визначте складносурядне речення:

а) Не спитавши броду – не лізь у воду.

б) Здавна так велося: дітей у родинах доглядали або дідусь з бабусею, або старші сестри чи брати.

в) Лиш у труді живе людина, а без труда її нема.

4. Яка схема відповідає реченню

Люби ближнього свого, і буде добре тобі на землі.

а) О , і О

б) [  ], [  ]

в) [  ], [  ], i [  ]

г) [  ], i [  ]

5. Засобами зв’язку простих речень у складі складносурядного можуть бути :

а) інтонація і розділова знаки;

б) сполучники підрядності;

в) сполучники сурядності, розділові знаки й інтонація;

г) сполучні слова.

Вид перевірки: самоперевірка за зразком, поданим на дошці.

2. Зробити синтаксичний розбір речення

 Краса безборонна і беззахисна у світі, а тобі її утверджувати (Б. Харчук).

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

Цілевизначення і цілепокладання

«Незакінчене речення»

  • Сьогодні на уроці я навчуся( або хочу навчитися) …
  • Я сподіваюся, що урок буде …

ІІІ. Сприйняття учнями навчального матеріалу

1. Проблемне завдання

- Проаналізуйте записані на дошці речення

- Що їх пов’язує, а що відрізняє?

« Будь ласка» не кланяється, а «спасибі» спини не гне.

Добрі слова мов дощик весняний, що впав на землю, висушену рясно.

Висновок: I речення ССР, бо частини простих речень, що входять до його складу, рівноправні і з’єднані сполучником сурядності.

II речення: складне, засіб зв’язку не сполучник сурядності, а підрядності; частини цього речення  нерівноправні між собою.

Доповнення – пояснення вчителя про СПР з використанням схеми-опори.

1. Залежність між реченнями у складі СПР

2. Розташування підрядних частин відносно головної

3. Засоби зв’язку у СПР

4. Розділові знаки у СПР.

ІV. Виконання практичних завдань

1. Робота з текстом ( спроектовано на мультимедійну дошку):

- Прочитайте текст.

- До якого стилю він належить?

- Тема і головна думка тексту

- Які з речень є СПР? Чому?

Щасливий той , хто знайшов мудрість. Щасливий той, хто розум  придбав.

Таке придбання ліпше від придбання срібла, і понад золото є такий прибуток. Він дорожчий від перлів, бо ніщо не зрівняється з мудрістю. Шляхи її – шляхи відради. Мудрість – дерево життя для тих, хто її держить. Той, хто її тримається, щасливий. Господь розумом заснував землю, а розумом він утвердив небо.

1) [  ], (хто)

2) [  ], (хто)

3) [  ], і [  ]

4) [  ], бо (  )

5) ___   -

6) [  ], (хто)

7) [, (хто),  ]

8) [  ], а [ 

2.Пояснювальний диктант

Пояснити постановку розділових знаків. Визначити, у яких реченнях як засіб зв’язку використано сполучники.

Ви чули колись, як серце бринить від добра?

Там  люди щасливі, де згода в сім’ї, мир і повага. Ми працю любимо, що в творчість перейшла.

Для того, щоб тебе любили, ти маєш світ добром наповнити по вінця.

Материн гнів як весняний сніг, що рясно впаде та скоро розтане.

V. Закріплення вивченого

Робота в парах

На парті у кожного листки із завданнями різного рівня складності. Кожна пара  вибирає те завдання, яке, як вона  вважає, їй  під силу.

1. Доповнити початки прислів’їв так, щоб утворилися СПР.

Хто чисте сумління має,(той спокійно спати лягає).

Світ не без (добрих людей).

Добрий чоловік надійніший ( від кам’яного мосту)

До доброї криниці (утоптана стежка).

Знайти СПР, накреслити його схему.

2. Скласти речення за схемами:

[  ], (яка)

Коли [  ], (  )

[, (  ),  ].

Використати у реченнях слова любов, турбота, милосердя, вірність, взаємоповага.

3. Скласти міні-твір на тему : «Ти добро лише твори повсюди, щоб тепло твої повнило груди».

VІ. Рефлексія

На початку уроку у робочих зошитах ви доповнювали речення. Скажіть, ваші очікування від уроку справдились чи ні? Чого навчилися, що запам’ятали сьогодні?

Відповіді учнів

Заключне слово вчителя:

Ви молодці, плідно попрацювали сьогодні. Сподіваюся, що та морально-етична проблема, яку ми порушили , вивчаючи нову тему, допоможе вам робити правильний вибір у житті за законами добра і справедливості. Дуже хочу вірити у це. А ще хочу дати такі настанови на майбутнє.

 

Добрі слова частіше говоріть.

Вони потрібні, так потрібні людям,

Коли з душі вивітрюють вітри.

Тепло останнє, аж холоне в грудях.

 

Добрі слова,  мов дощик весняний,

Що впав на землю висушену рясно.

Від них в людей прибавиться снаги,

Які ж бо люди в щедрості прекрасні!

 

Добрі слова частіше говоріть,

Коли й самих згина печаль затята

Ви уявляйте : мама із воріт

Виходить вас зустріти – наче свято.

                              Микола Палієнко

VІІ. Домашнє завдання

Обов’язкове: вивчити теоретичний матеріал з підручника с. 56, впр. 109

За бажанням: скласти невелике усне висловлювання ( 5-6 речень) на тему: «Людина починається з добра»

VІІ  .Оцінювання

 


 

Тема: Види складнопідрядних речень

Мета: поглиблювати знання учнів про СПР, дати поняття про основні види СПР, вчити знаходити їх в тексті, визначати види підрядних речень, визначати межі підрядних частин; розвивати вміння аналізувати, робити висновки та узагальнення, доводити власну думку, розвивати усне і писемне мовлення; виховувати екологічну культуру, любов до природи рідного краю

Тип: урок засвоєння нових знань, застосування знань умінь і навичок

Обладнання: таблиця  «Види СПР», поезії Е. Стадника, дидактичні матеріали, «кошик плодів- вражень», аудіозапис, слайди на тему « Краса осені »

Епіграф:              Осіннє листя стелиться бульваром,

                             В садах і парках буйний листопад,

                             Палає осінь чарівним пожаром,

                             Змінивши барви літа на свій лад.

                                                                                                Е. Стадник

Хід уроку

I.Створюємо настрій

Учитель: Доброго дня, діти. Мені так хочеться, щоб він для вас був справді добрим, хочеться, щоб враження, які отримаєте після цього уроку, були такими ж різнобарвними як кольори, що ним художниця- осінь розфарбовує усе навколо, а наша співпраця  хай стане такою ж плідною, як щедрі осінні врожаї.

Звучить музика, учитель читає поезію Е. Стадника « Осінній мотив »

Пожовкле листя стелиться бульваром,

В садах і парках буйний листопад,

Палає осінь чарівним пожаром,

Змінивши барви літа на свій лад.

А ніби вчора ще цвіла калина

І ясне сонце радувало нас,

Та соловей до пізньої години

То замовкав, то тьохкав раз у раз.

Тепер, як в казці, все перемінилось.

Коли й куди поділись солов ї?

Осіннє сонце ніби притомилось,

Все рідше шле нам промені свої.

Тривожний шум доноситься від гаю,

Сирий туман долинами встає,

І журавлі у вирій відлітають,

Співаючи прощальне «кру « своє

Біжить струмок із лісу, листям вкритий,

Вода холодна бє із джерела,

Над ним стоіть калина сумовито:

Для кого власну вроду берегла?

Ти не сумуй калино уродлива,

Хоча нема в минуле вороття,

До тебе ще прийде пора щаслива:

Такий закон природи і життя.

Пожовкле листя стелиться бульваром,

В садах і парках буйний листопад.

Палає осінь чарівним пожаром,

змінивши барви літа на свій лад.

Бесіда

  • На партах увас тексти щойно прослуханого вірша. До якогороду літератури відносимо поезію?
  • Назвіть основні ознаки лірики
  • Визначте тему цієї поезії
  • Які почуття передає автор?
  • Як  гадаєте, а чому саме так розпочався урок, чому саме цією поезією?

Учитель: Можливо, маєте рацію. давайте переконаємося у цьому, попрацювавши спільно на наш успіх.

Оголошення теми уроку

Тема уроку: Види складнопідрядних речень

Як думаєте, що будемо сьогодні на уроці робити, чим збагатите знання?

( учні відповідають, учитель доповнює) Дякую, спробую врахувати ваші побахання.

Як ви уже здогадалися, урок буде незвичайним, адже гостей присутні у класі. Серед них знаходиться красуня Осінь, що, як мені здається, не просто прийшла поспостерігати, а й має щось цікаве для вас.

Входить Осінь: Здрастуйте, любі діти, я – Осінь багата пора року і щедра на всілякі врожаї. Кажуть, що ви дуже розумні і працьовиті, а таких людей я люблю і поважаю, бо тільки той, хто не стоїть не місці, а трудиться і рухається вперед, зможе досягти великих висот і багато чого добитися в житті. Принесла я два кошики: один – із смачними вітамінними фруктами, що їх щедро вродила цього року матінка – земля, а другий кошик, сподіваюся, у кінці уроку ви заповните своїми плодами – здобутками, плодами – враженнями. Будьте слухняними та уважними. Бажаю успіхів!

II.Актуалізація опорних знань

Орфографічна хвилинка

Пропоную розпочати співпрацю із словникового диктанту

Жовтогарячий, багрянець, листяний, срібно струнний, калинонька, Покрова Богородиці, червоно- жовта,  попідтинню, на осонні, зумкотить погойдується, сполоханий, білокора берізка, осінній день , журавлиний ключ, птаство, осінь- художниця.

Вид перевірки: за зразком на дошці або вибіркове опитування та аналіз помилок.

Робота з індивідуальними картками( 2 учнів працюють біля дошки)

Картка 1

З єднати речення зі схемами

Картка 2

Скласти асоціативне гроно до характеристики речення

Осінній день знов догоріві погас, мов свіча, а вечірня зоря кличе ніч на розраду.

                                         Речення

  • Пояснити вжиті розділові знаки

Лінгвістичний двобій « Два учні- клас» ( або рольова гра « Я вчитель» )

Діти задають питання однокласникам, що стоять посередині, за уже вивченим раніше про складне речення.

III.Засвоєння та застосування знань   

Учитель: Після того,як я переконалася у тому, наскільки ґрунтовними є ваші знання із вивчених тем розділу «Синтаксис» можемо продовжити наші мандри та поглибити знання в групах (або парах).

Дослідницька робота з картками

Ви отримали картки-інформатори. Прошу ознайомитися із поданим матеріалом і давши відповіді на поставлені запитання спробувати зробити висновки. Один представник групи озвучить результати роботи біля дошки.

                                          Картка-інформатор №1

  Проаналізуйте речення, давши відповіді на питання:

  • Яке речення за будовою
  • Які є засоби зв’язку між простими реченнями
  • Вид складного речення
  • Поставте питання від головної частини до підрядної
  • Який член речення відповідає на таке питання?
  • Що пояснює підрядна частина у головній?

Зробіть висновки.

Плаче небо, вкрите хмарами, що над нами восени без кінця пливуть отарами із сумної сторони.

                                           Картка-інформатор №2 

  Проаналізуйте речення, давши відповіді на питання:

  • Яке речення за будовою
  • Які є засоби зв’язку між простими реченнями
  • Вид складного речення
  • Поставте питання від головної частини до підрядної
  • Який член речення відповідає на таке питання?
  • Що пояснює підрядна частина у головній?

Зробіть висновки.

  Сину, ти послухай, що клени уночі шепочуть, схиляючи віти до землі.

                                              Картка-інформатор №3

  Проаналізуйте речення, давши відповіді на питання:

  • Яке речення за будовою
  • Які є засоби зв’язку між простими реченнями
  • Вид складного речення
  • Поставте питання від головної частини до підрядної
  • Який член речення відповідає на таке питання?
  • Що пояснює підрядна частина у головній?

Зробіть висновки.

  Там над водою гнуться явори, де ясні зорі сяють з-за гори.

 Пояснення-доповнення вчителя із використанням таблиці

Колективна робота з текстом. Попрацюймо з текстом усі разом:

  1. Виразно прочитати текст

                                                 Прохолодна осінь

  Скромна краса пізньої осені. Листопад найчастіше сумний. Природа, що чекає зимових холодів, ніби причаїлася. Небо стало свинцево-сірим, бо спохмурніло і насупилось. Потекли з нього ниточки осіннього дощу. Вітер сильно дмухає на хмари, які закрили надовго сонечко. Спочатку осінь відривала листя з дерев по  одному, бо хотіла його полічити. Потім якось одразу знявся вітер і дерева скинули з себе  останнє вбрання. Вранці стеляться над землею білі тумани. Хмари так низенько спускаються, що обгортають собою землю. Журавлина, яка має красиві червоні ягідки, достигає пізньої осені на болоті. Люди знають, що журавлина зовсім не боїться морозу. Отож збирають її пізно восени чи навіть взимку. Листопад – ворота зими.

  1. Підібрати заголовок до тексту
  2. Якого стилю текст?
  3. Який це тип мовлення?
  4. Користуючись методом «прес» визначити, які види речень за будовою,  що вжиті у тексті

СПР виписати, визначити вид підрядних речень.

                                                Графічний диктант

На дошці записані СПР. Поставити розділові знаки у  реченнях, накреслити схеми.

Холодні ранкові тумани, які борються з приморозками, стеляться все нижче і нижче.

Здається, згасли відблиски багать, що їх в дібровах осінь запалила. Люблю, як гнуться осокори на вітрах і пружно виправляють свої широкі плечі. Шелестять дощі про те чого не вимовиш словами.

Злітає ластівка угору, над осокорами летить, де чашу вечора прозору по вінця налива блакить.

Коли я додому прибуду й вклонюся чолом до порога, поллється в запилені груди цілюща ранкова пора.

Щоразу, коли я дивлюся на чорні мережива ланів, мені пригадуються радісні години нашої праці.

Як не буде птахів, людське серце стане черствішим.

IV.Закріплення вивченого

                                                Диференційована робота

  На партах картки із різнорівневими завданнями. Учні самі вибирають завдання, яке їм до душі і під силу виконати.

-  А щоб до вас прийшли натхнення і веселий настрій коли виконуватимете вправи, пропоную послухати музику і переглянути слайди.

  1. Продовжте речення за поданим початком.
  2. Напишіть твір-перевтілення «Я осінь», використавши СПР.
  3. Складіть речення за схемами на тему «Чаклує осінь у моєму місті».
  4. Випишіть із запропонованих  ті речення, які є СПР.

V. Рефлексія

Пам’ятаєте,на початку уроку ви ставили собі ціль. Пригадайте, яку і чи досягли  її, чим збагатилися сьогодні, навчаючись. А ще  прошу заповнити кошик, який принесла  Осінь своїми плодами-враженнями від уроку.

Учитель теж заповнює картку «яблуко-враження» і, озвучивши, кидає у кошик

VI.Домашнє завдання

Обов’язкове: вивчити правила на с.48-49 , вправа  №149.

За бажанням: скласти діалог на тему: «Прогулянка в осінньому парку», використавши СПР.

VII.  Оцінювання

 


 

Тема: Складнопідрядні речення з підрядними означальними

Мета: дати уявлення учням  про СПР з підрядними означальними; удосконалювати вміння й навички  визначати головну і підрядну частини, ставити розділові знаки у СПР та креслити їх схеми, робити синтаксичний розбір СПР; виховувати в учнів любов до рідного слова, краю, природи.

Обладнання: підручник, текст, аудіо запис, індивідуальні картки

Тип: урок застосування знань, умінь і навичок

Епіграф:             Україна моя починається там,

                            Де доля моя усміхається.

                                                         П. Осадчук

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Робота 2-х учнів біля дошки з індивідуальними картками

Картка №1

Із запропонованих речень виписати складнопідрядні речення, накреслити їх схеми, поставити розділові знаки у реченнях

 Встають густі отави де тулились коси вчора.

Червоніють яблука і ходить осінь по траві.

 Все що відбувається у світі природи має свій смисл.

 Шугає осінь у плавнях і лісах та ясне сонце сходить над горою.

 Коли ми обминаємо липовий шлях і опиняємось у долинці нас оточує воркування струмків.

         Картка №2

Із двох простих речень утворити складнопідрядні. У яких з утворених речень засобами зв’язку є сполучні слова

1) Угорі озвались журавлі. Вони відлітали у вирій.

2) П’яно чарує шелест пшениці.  Пшениця переплітається із дзвониками та берізкою.

3) Я ,мабуть,, ніколи цього не збагну. Мене хвилюють до знемоги свист голубиних крил печаль полів.

2. Бліц-опитування (проводить сильніший учень у ролі вчителя).

- Яке речення називається складнопідрядним?

- Чим відрізняються складнопідрядні речення від складносурядних?

- Чим відрізняються сполучні слова від сполучників підрядності?

- Яке місце щодо головної частини можуть займати підрядні?

- Чи відрізняється схема СПР від схеми ССР?

ІІ. Сприйняття учнями навчального матеріалу

Гра «Я консультант-лінгвіст»

Робота в парах

Пари отримують картки-інформатори, що стосуються теми уроку. Опрацьовують теоретичний матеріал і приклади. Потім за бажанням один із учасників пари біля дошки ділиться з учнями класу інформацією.

1 картка-інформатор

Що таке СПР з підрядним означальним. Засоби зв’язку простих речень у складі СПР з підрядними означальними.

Складнопідрядними реченнями з підрядними означальними називають такі речення, в яких підрядне характеризує ознаку чи іншим словом, вжитим у значенні іменника. Підрядні означальні відповідають на питання який? яка? яке? Наприклад: З чорних хмар, що повисли над Десною, раптом повалив лапатий сніг. (І. Цюпа) Підрядні означальні з’єднуються з головним реченням за допомогою сполучних слів що, який, чий, котрий, де, куди, звідки, коли, як та сполучників що, щоб, мов, наче, неначе. У головному реченні означуваний іменник може мати при собі вказівний займенник той, такий. Наприклад: Мій Києве! Нема таких туманів, які б не розійшлися над тобою. (М. Рильський) Любив я дуже ті дні, коли дома у нас збиралися гості. (С. Васильченко)

2 картка-інформатор

Синонімія простих речень, ускладнених дієприкметниковим зворотом із СПР з підрядними означальними

Складнопідрядні речення з підрядними означальними і прості речення з поширеними відокремленими означеннями, які виражені дієприкметниковими зворотами, часто бувають синонімічними, тобто виступати як граматичні синоніми. Синонімія виникає при заміні підрядного означального речення дієприкметниковим зворотом або, навпаки, при заміні дієприкметникового звороту означальним підрядним реченням.

Наприклад, порівняймо:

Хліба, що їх змив дощ, яскраво зеленіли. (О. Гончар)

Хліба, змиті дощем, яскраво зеленіли.

ІІІ.  Застосування знань

1. Робота з текстом (перекази с. 24)

- Виразно прочитати текст

- Придумати заголовок до тексту

- Доберіть синоніми до слова Батьківщина

- Знайдіть і випишіть з тексту СПР. Назвіть серед них СПР з

підрядними означальними, накресліть схеми.

2. Робота на дошці

Синтаксичний розбір речення.

Рідний народ наш має свою землю, яку ми повинні любити всією душею й берегти її всіма силами.

3. Робота з підручником

Впр. 131

Замінити, де це можливо, дієприкметникові звороти на підрядні означальні частини.

IV.  Закріплення знань

Гра «Знайди помилку»

Учитель читає правильні або неправильні твердження. Учні знаходять помилки і відправляють їх

У складнопідрядному реченні з підрядним означальним засобом зв’язку є сполучники бо, тому що, якщо.

Підрядна частина у СПР з підрядним означальним пояснює у головній іменник або дієслово.

Підрядна частина СПР з підрядним означальним відповідає на питання де? куди?  про що?

Підрядна  частина у  СПР з підрядним означальним може стояти лише після головної.

V.  Рефлексія

«Мікрофон»

Із уроку я запам’ятав (запам’ятала)…

VI.   Домашнє завдання

Обов’язкове: вивчити правила  с. 56-57, вправа 123

За бажанням: написати  листа улюбленому літературному героєві,

використавши СПР з підрядними означальними

VII. Оцінювання

 


 

Тема: Узагальнення і систематизація вивченого про складнопідрядне речення

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про СПР, удосконалювати вміння ставити розділові знаки між частинами СПР, робити синтаксичний розбір СПР, розвивати культуру усного та писемного мовлення, виховувати повагу і шанобливе ставлення до матері, рідних та близьких

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, індивідуальні завдання, тлумачний словник, вислови видатних людей про родину, аудіозаписи, схеми, таблиця.

Тип: узагальнення і систематизація знань

Епіграф:                      Звеличмо жінку – Матір, чия любов не знає

перешкод, чиєю груддю викоханий увесь світ!

Усе прекрасне в людині від променів сонця

і від молока Матері, ось що насичує нас любов’ю

до життя!

                                     М. Горький

 

Перебіг уроку

І. Мотивація навчання

Учитель: Доброго дня та плідної праці, діти, бажаю сьогодні вам усім на уроці.

Оголошення теми і мети уроку

Тема нашого уроку: «Узагальнення знань про складнопідрядне речення»

- Я хочу запитати вас, чого очікуєте від цього уроку? (діти визначають

мету, вчитель доповнює)

         Перш ніж розпочати роботу для досягнення поставленої мети, яку ми спільно визначили, пропоную на деякий час уявно помандрувати у не таке далеке ваше минуле. А допоможе  у цьому гостя, мама учениці.

Мама виконує колискову пісню.

Бесіда

- Які думки, спогади, настрій навіяла виконана пісня?

- З яким періодом у вашому житті вона пов’язана?

- Як називаються такі пісні?

- Чому саме колискові?

Учитель: Так, ці пісні справді, пов’язані з вашим раннім дитинством. І завжди, коли лунає колискова, найпершим образом що буде зринати у спогадах,  пов’язаних із найсвітлішими і найпрекраснішими моментами у житті, буде образ найріднішої людини у світі – матері. Тому мовна тема нашого уроку пов’язана із возвеличенням цієї людини (учитель зачитує епіграф уроку)

ІІ. Узагальнення та систематизація знань.

Повторення теоретичних відомостей

1. Лінгвістичний диктант (вид перевірки – взаємоперевірка). Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.

1. Речення, що має дві і більше граматичних основи називається …

2. За метою висловлювання складні речення бувають …

3. Є такі види складних речень …

4. Сполучникові речення поділяються на …

5. Засобами зв’язку простих речень у складному є …

6. Прості речення що входять до складу складносурядного між собою …

7. За складом граматичної основи прості речення, що входять до складу складного можуть бути …

8. За наявністю головних і другорядних членів у простих реченнях, що входять до складу складного, ці прості бувають …

9. Частини простих речень, що входять до складу складнопідрядного між собою з’єднанні зв’язком …

10. На письмі підрядні речення відділяються від головного …

11. Є такі види складнопідрядних речень …

12. Складнопідрядні обставинні речення поділяються на …

2. Зорово-слуховий диктант (записаний на дошці)

Підкреслити ті слова, що можуть бути сполучними.

Що, неначе, ніби, як тільки, коли, бо, тому що, для, того, щоб, доки, який, чий, котрий, дарма що, незважаючи на те що, немов, як тільки, наскільки.

Бесіда

- Скажіть, якою частиною мови є слова слухового диктанту?

- У яких реченнях складних ми використовуємо ці слова і для чого?

- Окрім того, що це сполучники підрядності у СПР, ще яку роль ці слова можуть виконувати?

- Якими правилами ми користуємось для того, щоб розрізнити сполучник і сполучне слово.

3. Робота з таблицею

 

 

Усне повідомлення на лінгвістичну тему із опорою на таблицю «Види складнопідрядних речень».

Учитель: Ну що ж, після такого озброєння теоретичним матеріалом, я гадаю, ми можемо розпочати застосування їх на практиці.

4. Метод «прес»

Учитель роздає картки, на яких записані речення. Учні повинні переписати ці речення, визначити тим СПР, з допомогою методу «прес» довести свою думку.

1. Добре тому жити, чия душа і дума навчилися добро любити (Т.Шевченко).

2. Ой насію чорнобривців багато-багато, бо їх дуже сильно любить наша рідна мати.

3. Я для маминої пісні вікно розчинив, щоб вона залила мою душу весною (В. Сосюра).

4. Слухав вечірню казку навіть батько, тому що мама розповідала її дуже цікаво і захоплююче.

5. Мене мати привчила любити пісні, що співають в моїй Україні.

6. Хто матір забуває, того Бог карає.

5. Коментоване письмо

Записати речення, прокоментувати  постановку розділових знаків , накреслити схеми речень.

1. З дитинства пам’ятаю рушники, що так любовно творила їх мати.

2. Щоб не повторити маминої долі, доньки ніколи не одягали ненченої  сорочки.

3. З любові до тієї хати, в якій ти народився починається патріотизм.

4. Коли хочеш почути совість, пригадай голос мамин.

5. Мамині слова, що благословляють нас у дорогу, ніколи не забуваймо.

6. З давніх часів у багатьох народів існував культ жінки, яку ми звемо Матір’ю.

7. Особливим ореолом оповитий цей образ, який дорогий кожному з нас.

Зробити висновок: де може стояти підрядна частина у СПР і які розділові знаки ми ставимо?

6. Словникова робота

З’язувати значення слів «культ», «ореол»

Культ – поклоніння комусь чи чомусь, безмірне звеличення якоїсь особи.

Ореол – 1) сяйво навколо чого-небудь; 2) переносне – шана, повага, слава, що оточують кого-небудь.

7.Робота в групах

Група «Лінгвісти»

Знайти у епіграфі уроку СПР, зробити його синтаксичний розбір

Група «Конструктори»

 Речення з прямою мовою перебудувати на речення з непрямою мовою.

Народна мудрість говорить: «Материнська любов з дна мова дістане».

Колись наші прабабусі казали: «Кону колискову пісню благословляє Мати Божа».

Група «Фольклористи»

 Із книги «Усна народна творчість» виписати прислів’я і приказки про родину, батьківську любов. Знайти серед них СПР, Пояснити, як розумієте зміст одного з прислів їв

Творчі  завдання випереджувального характеру

1. «Юні актори» презентують домашнє завдання випереджувального характеру: інсценізують легенду «Ангел»

Бесіда

- Висловте свої враження від почутого

- Хто такий ангел?

- Чому ми маму називаємо ангелом?

- Уявіть, що ви хочете зробити зізнання матері. Що ви їй скажете?

2. «Юні художники»:намалювати ілюстрацію, дати назву малюнкові («Яка святиня мамина любов»).

Метод «мікрофон»

«Я люблю свою маму за те, …»

«Якби я був чарівником, то зробив би так, щоб …»

ІІІ. Рефлексія (заповнення листків самооцінювання)

ІV. Домашнє завдання

1.  Повторити теоретичний матеріал, підготуватися до контрольної роботи.

2. З творів українських письменників виписати 5 СПР про маму. Одного речення зробити повний синтаксичний розбір.

V. Підсумки уроку

Слово вчителя:

Завершуючи урок,я хочу сказати,  щоб де б не були,пам’ятайте про матусю, про ту людину, яка ніжною колисковою оберігає ваш сон у дитинстві, яка навчила жити за законами любові і правди, яка не давала і не даватиме вам спіткнутися на життєвих дорогах, завжди будитиме вашу совість. Прошу, пам’ятайте про своїх матерів і не скупіться на теплі і ніжні слова для них, своїми досягненнями і добрими вчинками радуйте їх. 

 

Сторінки: [ 1 ], [ 2 ] , [ 3 ]