Участь у семінарах, методоб'єднаннях

 

2000-2010 рр. — участь у засіданнях школи молодого вчителя української мови і літератури.

2010 р. — районний семінар, проведення показового уроку на тему: "Леся Українка "Бояриня". Сторінки української історії у драматичній поемі".

2010-2015 р. — участь у засіданнях постійнодіючого семінару вчителів української мови і літератури.

2011 р. — обласний семінар вчителів-слухачів курсів, показовий урок на тему: "Леонід Глібов — видатний український байкар".

2012 р. — районний семінар, виступ з питання: "Ефективність уроку – результат активної діяльності учнів використання ІКТ на уроках української словесності".

2013 р. — участь у районній науково-практичній конференції, присвяченій педагогічній діяльності В. Сухомлинського; виступ на тему: "Педагогіка серця або гуманістичні погляди у книзі В. Сухомлинського "Серце віддаю дітям"".

2014 р. (березень) — участь у районній науково-практичній конференції, присвяченій Шевченківським дням; виступ на тему: "Любові пам'ять незабутня".

2014 р. (листопад) — випуск методичних матеріалів "Ігрові матеріали до уроків української літератури за новою програмою 6 клас"

2014 р. (листопад) — участь у районному турі Всеукраїнського конкурсу "Учитель року — 2015" у номінації "Українська мова і література"; результат: І місце.

2014 р. (21 листопада) — показовий конкурсний урок з української мови у 9 класі Галицької школи №1. Тема: Розрізнення ССР і простих речень з однорідними членами.

2014 р. (26 грудня) — майстер-клас з учителями-конкурсантами у м. Івано-Франківськ.

2015 р. (21 січня) — створення проекту у рамках конкурсу "Учитель року - 2015" на тему: "Спасіння нашого краю — у нашому слові".

2015 р. (28 січня) — показовий урок у рамках конкурсу "Учитель року - 2015" з української мови в Івано-Франківській школі-ліцеї №23; тема уроку: Національно-мовний колорит української фразеології. Уживання фразеологізмів в різних стилях.

2015 р. (21 лютого) — за підсумками журі конкурсу "Учитель року - 2015" у номінації українська мова і література показала ІІІ результат і стала лауреатом цього конкурсу.

2015 р. (25 серпня) — участь у конференції, виступ на тему: "Глибоке знання рідної мови — перша умова для здобуття якісної освіти та розвитку особистості".

2016 р. (4 лютого) — участь у інформаційно-науковому семінарі вчителів української мови і літератури. Виступ на тему: "Інноваційна компетентність учителя — запорука активної діяльності учнів на уроках української словесності". Презентація досвіду роботи "Сучасні прийоми і методи для активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках української словесності".

 

 

 

Ефективність уроку – результат активної діяльності учнів: використання ІКТ на уроках української словесності                                                                                    

Питання, яким має бути сучасний урок, як зробити так, щоб він був максимально продуктивним, ефективним, хвилювало педагогів усіх часів. Сьогодні відповідь на це запитання, без сумніву, така: ефективний урок має бути зорієнтованим на створення ситуації успіху учасників уроку, тому що сучасний урок - це активна самостійна діяльність, креативність, комунікабельність, коли учасники максимально розкривають свої здібності.

      У сучасній школі особливе місце має відводитись таким формам роботи, що забезпечують участь кожного учня, відповідальність школярів за результати навчальної діяльності, що можна спокійно розв'язувати завдяки інформаційним технологіям.

       ХХІ століття - це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства. Комп'ютери стрімко увійшли в різноманітні сфери повсякденної діяльності людства, тому широке запровадження комп’ютерної техніки у процесі навчання є важливим завданням педагогів. До того ж справжній педагог ніколи не припиняє навчатися та самовдосконалюватися. З'являються нові способи підвищення ефективності уроків, нові технології навчання. Треба вміти реагувати на всілякі зміни в будь-якій сфері життя, так як учні на все реагують миттєво, а від них відставати не можна.

       Сучасному вчителеві  мови і літератури вже недостатньо просто мати глибокі знання з предмета, володіти практичними уміннями і навичками.  Йому необхідно творчо використовувати набуті знання в нестандартній змінній ситуації, виявляти конструктивність в організації і плануванні педагогічного процесу.

1. Нові інформаційні технології. Історія питання

        Інформатизація освітнього процесу є одним із важливих шляхів пізнання світу та науки і посідає провідне місце в реформі освіти України. У педагогіці поняття «інформаційні навчальні технології» - не нове. Усі педагогічні технології належать до інформаційних, бо будь-який навчальний процес - це передача інформації стосовно певної предметної галузі знань.

        Використання   ІКТ  сприяє суттєвому збагаченню системи методів навчання. За Биковим, «ІКТ навчання - це комп’ютерно орієнтована складова педагогічної технології, яка відображає деяку формалізовану модель певного компоненту змісту навчання і методики його подання  у навчальному процесі, яка представлена в цьому процесі педагогічними програмними засобами і яка передбачає використання комп’ютера, комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання і комп’ютерних комунікаційних мереж для розв’язування дидактичних завдань або їх фрагментів».  Отже, за сучасною науковою термінологією, нові ІКТ- це сукупність методів і засобів збирання, організації, збереження, опрацювання і передачі й подання інформації, що розширює знання учнів і розвиває їхні можливості.

         За останнє десятиріччя вітчизняна наука і шкільна практика інтенсивно досліджують проблему технологізації освітнього процесу. Цю проблему вивчали А.Алексюк, В. Бондар, О. П’єхота, О. Савченко, П. Сікорський та інші науковці. У сучасній педагогічній науці інформаційно-комунікаційні технології ще називають комп’ютерними (Ю. Жук, А. Букач), комп’ютерно-орієнтованими  (М. Жалдан, В. Лапінський), новими інформаційними( І. Пришляк, Л. Русіна), медіатехнологіями ( І. Радченко).

       Ще Я. А. Коменський писав у праці « Велика дидактика»: «…Все, що тільки можна давати  для сприймання чуттям, а саме: видиме - для сприймання зором, чутне - слухом, запахи - нюхом, доступне дотикові - через дотик. Якщо будь-які предмети можна сприйняти багатьма чуттями, нехай вони одразу сприймаються багатьма чуттями».  Слушність цієї думки підтвердила і сучасна дидактика: найефективнішу дію на людину здійснює та інформація, яка впливає на кілька органів чуття, вона засвоюється тим краще і міцніше, чим більше видів сприймання активізовано.  Отже, очевидною є та роль, що відводиться мультимедійним засобам навчання, потужним багатофункціональним комп’ютерам.

           Інформаційні технології не тільки полегшують доступ до інформації і відкривають можливості варіативності навчальної діяльності, її індивідуалізації та диференціації, але і дозволяють по - новому організувати взаємодію всіх суб’єктів навчання, побудувати освітню систему, в якій учень був би активним і рівноправним учасником освітньої діяльності.

        Одним із найважливіших чинників модернізації  системи освіти є  створення покоління засобів навчання, які поєднують досягнення сучасної педагогічної науки   з потужними дидактичними можливостями  комп’ютерних технологій.

           Дидактичні можливості комп’ютерних технологій:

  • джерело полісенсорної інформації
  • диференційовано організовують навчальний процес
  • контролюють ступінь засвоєння інформації
  • регулюють темп вивчення навчального предмета
  • попереджають помилки
  • дають необхідні коментарі, пояснення
  • забезпечують зворотний зв’язок

 

 2. Загальні підходи до проведення та конструювання уроків з використанням    ІКТ

                                      

  Проведення уроків із залученням ІКТ потребує серйозної підготовки.

За О. Бриксіною конструювання такого уроку відбувається у кілька етапів.

Це етапи:

- концептуальний (визначення дидактичної мети, доцільності);

- використання ІКТ для досягнення кінцевих результатів;

- технологічний (визначення форми уроку, відбір електронних засобів  навчального призначення);

- операціональний (виділення основних елементів уроку, визначення місця електронних засобів навчального призначення у структурі уроку, вибір способів взаємодії фігурантів уроку з навчальними засобами);

- педагогічна реалізація (переведення педагогічних принципів у конкретний  навчальний вплив).

          При підготовці до уроку з використання ІКТ вчитель не повинен забувати, що це урок, а значить складає план уроку, виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності ,диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп’ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його. Комп’ютер може використовуватися на всіх етапах: як при підготовці уроку, так і в процесі навчання: при поясненні (введення) нового матеріалу, закріпленні, повторенні. Проте,спостереження сучасних педагогів-методистів доводять, що роботу з ПК, особливо у 5-7 класах краще планувати в другій половині уроку, оскільки під час спілкування з комп’ютером відбувається надмірна активізація психічних структур, школярі перезбуджуються, і це заважає подальшому ефективному засвоєнню матеріалу. Безумовно, час, відведений на безперервну роботу з ПК, повинен відповідати встановленим санітарно-гігієнічним нормам – наприклад, для учнів 5-тих класів це 15 хвилин уроку.

      3.  Застосування інформаційних технологій на уроках української мови та літератури

Покажемо, як можна використовувати інформаційні технології безпосередньо на уроках української мови та літератури для того, щоб полегшити усвідомлене, неформальне отримання сталих знань учнями, зробити цей процес творчим, цікавим, яскравим – естетизувати його, щоб на основі сформованого інтересу закласти підвалини потреби в самоосвіті, самовдосконаленні в подальшому житті:

1.Технологія застосування навчальних комп’ютерних ігрових програм.

  Вивченню мови та літератури в 5-тих класах притаманні специфічні особливості, обумовлені тим, що діти молодшого підліткового віку великою мірою сприймають життя як гру. Їхні очі широко відкриті назустріч казковому, незвичайному. І тому уроки з елементами казки, гри в такому віці надзвичайно ефективні загадки, ребуси. Робота над ними викликає інтерес, збудження, а опора на емоційність сприяє кращому засвоєнню і запам’ятовуванню відомостей з мови. Наприклад, на уроці узагальнення та систематизації вивченого про другорядні члени речення дітям можна пропонувати створювати міні-презентації одного з трьох другорядних членів речення.

2.Технологія застосування тестових комп’ютерних навчальних програм.

    Оцінювання засвоєних знань є суттєвим чинником у формуванні особистості, а контроль за навчально-пізнавальною діяльністю школярів – обов’язкова складова навчального процесу. Контроль навчальних досягнень учнів, що відбувається протягом навчального року, спрямований на виявлення рівня знань, умінь, навичок і сприяє розкриттю причин слабкого засвоєння матеріалу, дає змогу своєчасно вжити потрібні заходи для корекції знань та ліквідації в них прогалин. Із різних форм контролю тестування комп’ютерне є найбільш незалежним від суб’єктивного ставлення вчителя до учня, тобто найбільш об’єктивним та етичним.

   У своїй роботі на уроках української мови можна застосовувати тестові комп’ютерні програми «Українська мова. 5 клас», «Українська мова. 6 клас», «Українська мова. 8 клас», «Українська мова. 9 клас», які можна використовувати під час проведення контролю знань учнів та виявлення навчального характеру. Це різнорівневі комплексні завдання, що поєднують у собі репродуктивні і творчі елементи.

   З метою якісної підготовки до ЗНО у старших класах варто проводити поточне і підсумкове тестування з кожної теми, використовуючи тести із різними видами завдань. Існують комплекти різнорівневих і різноваріантних тестових завдань з мови та літератури в електронному вигляді. А також можна використовувати електронну програму із серії «Готуємось до зовнішнього оцінювання. Українська мова та література» (Тернопіль, "Сорока-Білобока"). Ці електронні посібники використовуємо і на додаткових заняттях в 11-тих класах для якісної підготовки до ЗНО.

   На уроках української мови та літератури у середніх і старших класах використовуємо дидактичні  мультимедійні матеріали електронних підручників та посібників.

    За допомогою комп’ютерної програми вчителі також можуть перевірити вміння школярів читати текст мовчки. Цим аналізується така важлива змістова лінія програми з рідної мови, як комунікативна. Даний розділ комп’ютерної програми надає змогу вчителеві водночас проконтролювати час прочитання тексту і відповідно визначити темп читання для кожного учня класу. Слід звернути увагу на те, що при перевірці навичок читати мовчки оцінювання виконання завдання відбувається в два етапи з визначенням оцінки за кожний із них і наступному підсумовуванні оцінок для визначення загального балу за завдання ( максимальний бал - 12)

3. Комп’ютерна презентація на уроках української мови і літератури

Мета педагогів – навчити учнів не лише опрацьовувати матеріали, а й уміти їх представляти, бо сьогодення вимагає від сучасної молоді не просто оволодіння комп’ютерною технікою, а й  вміння нестандартно, творчо показати свою роботу, відстоювати думку та аргументувати свої дії. Переваги такої роботи надзвичайні, адже зростає зацікавленість  предметом вивчення, учні самі стають творцями, ініціаторами нових ідей, розвивають свої інтелектуальні здібності.

       Комп’ютерна презентація - це авторське учнівське бачення теми, розробка певного сценарію виконання і представлення його аудиторії, яка, до речі, може бути  абсолютно різною: від учнів початкової школи до вчителів.

 При створенні презентації комп’ютер дає можливість  використання мережі Інтернет, дозволяє  ілюструвати, естетично оформляти сторінки, використовувати ефекти анімації.

        Діти вчаться бути послідовними у відборі інформації. Суть інформаційно - проектної технології - через проектну діяльність, яка передбачає розв’язання проблеми чи низки проблем на основі певної суми знань, показати практичне застосування цих знань. Наприклад , під час вивчення соціально-психологічного роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» доцільно запропонувати учням самостійно заповнити таблиці, що містять проблемні питання та алгоритми їх вирішення.

Технологія застосування творчих знань на основі комп’ютерних технологій

    Творчі завдання на основі застосування інформаційних технологій за своїм змістом і методами виконання найчастіше носять ситуативний характер. Дидактичною метою таких завдань є вироблення діяльнісних  компетенцій і виявлення особистісного ставлення до розв’язуваної проблеми на основі творчого застосування наявних умінь, знань, навичок. Гімназисти «охоче, з великим задоволенням виконують такі завдання, де є можливість їм виявити творчу індивідуальність».

    Наприклад, учням 9 класу можна дати завдання створити електронну книжку «Паростки натхнення», де би вони зібрали власні творчі роботи – поезію і прозу. А учням 5 класу можна дати завдання створити електронну збірочку «Мамина колискова».  

   У своїй роботі варто використовувати матеріали, розроблені методистами та вчителями-практиками, зокрема диски з української літератури для 5, 6, 8, 9, 10 класів, «Тарас Шевченко: життя і творчість», окремі диски за творами програми 10-11 класів, з української мови.

   Широко практикують наші вчителі застосування у своїй роботі перегляди фільмів або їх фрагментів з прочитаними програмовими текстами, наприклад «Тіні забутих предків» за повістю М.Коцюбинського, «Наталка Полтавка» за І.Котляревським, «Украдене щастя», «Захар Беркут» за І.Я.Франком та інші. Використовуємо записи телепередач про письменників, що вивчаються у шкільному курсі української літератури, наприклад, про Бориса Олійника, Олеся Гончара, Івана Багряного, Олександра Довженка, Лесю Українку, Михайла Коцюбинського, Івана Нечуя-Левицького, Василя Симоненка, Василя Стуса, Тараса Шевченка, Володимира Сосюру та багатьох інших.

    Мультимедійні технології на уроках української мови     та літератури

  Одним із способів розвитку пізнавальної активності учнів є використання мультимедійних технологій, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання.

  Мультимедіа (лат. Multum – багато й англ. Media – засоби) – система сучасних технічних засобів, що дозволяють працювати з текстовою інформацією, графічним зображенням, звуком (мовлення, музика, ефекти), анімаційною комп’ютерною графікою (мальовані фільми, тривимірна графіка) в єдиному комплексі; один з їх перспективних напрямків, що найбільш швидко розвиваються, особливо в галузі освіти.

   Урок з використанням мультимедійних технологій стає цікавішим для учня, а тому й ефективнішим для засвоєння знань, поліпшує рівень унаочнення навчального матеріалу на уроці, збільшують обсяг подачі матеріалу на уроці.

   Кількість мультимедійної підтримки уроку може бути різною: від кількох хвилин до використання мультимедіа впродовж цілого уроку. Під час уроку з мультимедійною підтримкою істотно змінюється роль учителя, який виступає передусім організатором, координатором пізнавальної діяльності учнів. Треба пам’ятати, що використовуючи мультимедійну дошку, тема уроку має бути записана на звичайній дошці.

   За допомогою комп’ютерних технологій можна використовувати на уроці наочність вищого рівня: відеоматеріали, анімаційні фрагменти, інтерактивні моделі тощо, які дають змогу продемонструвати на уроці ті явища, які в реальному світі побачити неможливо. Інформаційні технології допомагають індивідуалізувати та диференціювати навчання. Цього досягають не тільки завдяки різнорівневим завданням, а й за допомогою самоосвіти учня.

   Отже, комп’ютер та інтерактивні дошки на уроках української мови та літератури поступово стають звичними засобами навчання; використання яких роблять урок динамічним, яскравим і, звичайно, набагато результативнішим.

Мультимедійні жанри та їх характеристика

    Науково - педагогічна література  подає безліч різноманітних мультимедійних жанрів:

  • блок-тема
  • медіа-урок
  • самодиктант
  • тестові завдання
  • медіа-проект
  • медіа-твори
  • творчі презентації
  • віртуальні екскурсії
  • літературний портрет
  • динамічні таблиці
  • статичні таблиці

Пропоную до вашої уваги детальну характеристику  кожного із цих жанрів

      Статичні таблиці

Така таблиця  вічна. Більше того, на ній можна писати, підкреслювати, малювати, а вона знову чиста.  Наприклад, під час закріплення теми «Однорідні члени речення» на таблиці учні спеціальним маркером ставлять розділові знаки, роблять позначки навпроти відповідної характеристики речення, не витрачаючи часу на написання і його письмовий розбір.

    Такий підхід до організації роботи значно  економить час і підвищує ефективність навчального процесу, адже за урок можна розібрати не 4-5 речень, а 10- 15.

      Динамічні таблиці

Допомагають учням зрозуміти процес народження і функціонування правила: потрібні елементи з’являються і зникають, рухаються збільшуються, переміщаються.

      Літературний портрет

     Мультимедійний проект, що містить документи, фотографії, таблиці, ілюстративний матеріал, аудіо - та відео фрагменти, скомпоновані у послідовному порядку, що дає змогу найбільш повно і яскраво розповісти учням про життєвий шлях письменника.

         Віртуальні екскурсії

    Відеорозповідь про музеї  та історичні місця України, що пов’язані з життям і творчістю письменника, До кожного відеосюжету розроблені відповідні завдання, які учні виконують під час уроку. Таким чином  віртуальна екскурсія знайомить учнів з Україною, її історією, природою, видатними людьми, розширює кругозір учнів, сприяє їх розвитку навіть в умовах, коли справжня екскурсія з певних причин неможлива.

         Слайд - твір

    На екран спроектовано початок твору на певну тему, а учні продовжують, доповнюють.

        Тестові завдання

Надзвичайно вдало можна формувати на інтерактивній дошці. Як відомо, спеціальні програми, проте це можна й зробити без них, розташувавши кожне питання й варіанти відповідей до нього на окремому слайді.  Такі тестові завдання можна використовувати і під час проведення аудіювання, читання мовчки…

        Самодиктант

   Давно відома форма перевірки знань, проте у мультимедійному форматі вона працює набагато ефективніше.  На дошці розміщено текст із пропущеними буквами і розділовими знаками( бажано, щоб у кожного учня був такий самий друкований текст).   У процесі роботи учні  пояснюють вживання букв і розділових знаків, роблячи на дошці відповідні записи.  Отже. економиться час та немає необхідності записувати текст у зошит. Бажано вмістити відповідну ілюстрацію до тексту.

                               Висновки

 Після розгляду питання використання ІКТ на уроках мови може виникнути запитання: а чи не є використання мультимедійних технологій  даниною сучасності, адже усі завдання уроку реалізовувалися до сьогодні цілком успішно і без використання інформаційно – комунікативних технологій.

    Однак, отримавши перший досвід із використанням найпростіших форм роботи  цієї технології, ви переконаєтесь, що їх упровадження підвищує ефективність засвоєння матеріалу, інтенсифікує процес навчання, стимулює інтерес учнів як до знань, так і до процесу їх отримання.

    Такі уроки не примушують, а заохочують, пробуджують інтерес, захоплюють побаченим і власними перемогами, які здобуті на даному етапі чи взагалі на уроці.  В учнів зникає страх зробити помилку, а  виникає прагнення виправити, знайти відповіді. Процес навчання стає процесом дослідження.

     Нові технології навчання дозволяють активізувати освітній процес, збільшити швидкість сприйняття, розуміння та глибину знань.  Проте, комп ‘ютер  не може повністю замінити  вчителя. По - перше, саме вчитель може зацікавити учнів, викликати допитливість, завоювати їх довіру. П о- друге, тільки вчитель може спрямувати учнівську увагу на ті або інші важливі аспекти предмету, який вивчається. По-третє, тільки педагог може відзначити старанність школярів  та знайти шляхи спонукання до навчання.  Таку роль учителя ПК ніколи не зможе взяти на себе. Але вчитель сам повинен чітко визначити місце та роль ІКТ у своїй професійній діяльності.